Kesteren - Planvoorbereiding verbreding Rijnbrug
De provincies Utrecht en Gelderland pakken de planvoorbereiding voor de verbreding van de Rijnbrug Rhenen (N233) weer op. De verkeersgroei is opnieuw berekend en daarmee zijn tevens de effecten van stikstof op de Natura2000-gebieden in beeld gebracht. De eerste resultaten laten zien dat de toename van stikstof beperkt is en oplosbaar lijkt. Dit geeft voldoende vertrouwen om het project verder uit te werken.
De Rijnbrug, gelegen op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland, vormt een belangrijke verbinding over de Nederrijn. De verbreding van de brug van 2x1 naar 2x2 rijstroken is nodig om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio te verbeteren. De provincies Utrecht en Gelderland en het Rijk trekken samen op in dit project. Ook de gemeenten en regio's Foodvalley en Rivierenland zijn belangrijke partners in het project. Alle partijen dragen bij aan de financiering van het project.
Nieuw verkeersmodel en stikstofberekening
Tot begin 2024 werd gewerkt met een verkeersmodel uit 2017. Een verkeersmodel berekent de verwachte verkeersgroei van een weg en wat voor impact dit heeft op de omgeving. Dit model is nu geactualiseerd met de nieuwste gegevens en prognoses tot 2040. Hieruit blijkt dat de verwachte verkeersgroei iets lager uitvalt dan eerder gedacht, maar de noodzaak om de brug te verbreden blijft onverminderd groot. Met dit nieuwe verkeersmodel is ook een nieuwe stikstofberekening gedaan. De berekeningen van de stikstofdepositie laten zien dat de toename in omliggende Natura 2000-gebieden beperkt blijft en met aanvullende maatregelen oplosbaar lijkt. Dit biedt voldoende perspectief om het project verder uit te werken en de benodigde vergunningen voor de uitvoering aan te vragen.
Vervolgstappen
In 2025 gaat een projectteam aan de slag met de voorbereiding en uitwerking van een projectbesluit voor het verbreden van de Rijnbrug. In de uitwerking zal ook meer duidelijkheid worden gegeven over de effecten op de Natura 2000 gebieden en wordt de stikstofopgave nader uitgewerkt. De betrokken overheden streven ernaar om medio 2025 een geactualiseerde Bestuursovereenkomst te tekenen.
Samenwerking en financiering
De totale kostenraming voor de verbreding en aanpak van de aansluitende wegen bedraagt 141 miljoen euro. Dit bedrag is beschikbaar gesteld door het Rijk (40 miljoen euro), provincie Utrecht (48,2 miljoen euro) en provincie Gelderland (52,8 miljoen euro). De provincies, het Rijk en de regio blijven nauw samenwerken om de voorbereiding en realisatie in goede banen te leiden.
Planning
In de eerste helft van 2025 wordt een nieuwe planning opgesteld. Het streven is om het project zo snel mogelijk te realiseren. Mogelijke procedures zoals bewaar en beroep kunnen echter voor vertraging zorgen.
Met deze herstart zetten de provincies Utrecht en Gelderland, het Rijk en gemeenten Buren, Neder-Betuwe, Rhenen, Veenendaal een belangrijke stap richting de verbetering van de infrastructuur en leefbaarheid in de regio rondom de Rijnbrug.
Rondweg Oost-Veenendaal
De N233 Rondweg-Oost Veenendaal ligt in het verlengde van de Rijnbrug en is daarmee van directe invloed zij invloed als het gaat om verkeersbewegingen. Om die reden zijn de eerder eveneens gepauzeerde werkzaamheden aan dit project eveneens opgenomen in het nieuwe verkeersmodel en de nieuwe stikstofberekeningen. Ook voor project Rondweg-Oost Veenendaal kan voorzichtig worden geconcludeerd dat de toename van stikstof in de omliggende Natura 2000 - gebieden beperkt is en oplosbaar lijkt, en vergelijkbaar zijn met het project Rijnbrug. Dit project wil de provincie Utrecht daarom ook weer gaan opstarten. Een planning van het project wordt verwacht in de eerste helft van 2025.