Culemborg - Integraal horecabeleid gemeente Culemborg
Het college van B&W van de gemeente Culemborg heeft op 22 augustus 2006 het integraal horecabeleid vastgesteld. Het horecabeleid is een samenhangend beleid, waarbij evenwicht is gevonden tussen het belang van de horeca en het woon- en leefklimaat van de burgers van de gemeente Culemborg. Het integraal horecabeleid voorkomt tegenstrijdige voorschriften en een ad hoc beleid ten aanzien van de horeca. Bovendien is het horecabeleid gericht op de verhoging van veiligheid en veiligheidsgevoelens en het beperken van overlast. Op 30 maart 2006 is het integraal horecabeleid besproken in de gemeenteraad. De 12-dagenregeling, sluitingstijd paracommerciële horecabedrijven, opslag terrasmeubilair, sluitingstijd terras, openingstijd terras op zondag, evenementenglas en venstertijd zijn tijdens die vergadering punten van debat geweest. Deze punten zijn door het college in nadere overweging genomen en hebben geleid tot enkele wijzigingen c.q. aanvullingen op het horecabeleid. Zo heeft het college nu besloten dat terrassen elke dag tot 24.00 uur mogen worden geëxploiteerd, dat terrasmeubilair buiten mag blijven staan en dat tijdens evenementen evenementenglas moet worden gebruikt. Daarnaast heeft het college besloten dat paracommerciële horeca-inrichtingen, zoals bijvoorbeeld voetbalverenigingen, om 23.00 uur moeten stoppen met het schenken van alcohol en de kantine om 24.00 uur moeten sluiten. Wel krijgen zij de mogelijkheid om maximaal vier keer per jaar bij grote sporttoernooien of evenementen tot 01.00 uur geopend te zijn. Horecagelegenheden kunnen inwoners, toeristen en recreanten veel bieden. Is er een goed horeca-aanbod, dan is dat een verrijking voor de gemeente. Door horeca kan ook overlast ontstaan. Daarom is het van groot belang dat horecaondernemers weten waaraan ze moeten voldoen. Het is niet eenvoudig om horeca-activiteiten zo te reguleren dat deze zowel voor horecaondernemers als voor burgers acceptabel zijn. Het nieuwe horecabeleid van de gemeente Culemborg verschaft duidelijkheid op een aantal essentiële onderdelen. In het horecabeleid wordt onder andere ingegaan op de ruimtelijke ordeningsaspecten, openbare orde en het woon- en leefklimaat, sluitingstijden, terras- en exploitatievergunningen, drugs- en coffeeshopbeleid en handhaving. De veelheid aan regels op diverse terreinen heeft als gevolg dat horecaondernemers contact hebben met verschillende afdelingen binnen de gemeente. Dit leidt tot onduidelijkheid. Het voeren van een goed horecabeleid begint dan ook met het verschaffen van duidelijkheid. Daarom is besloten om één centraal coördinatiepunt binnen de gemeente voor de horeca aan te wijzen. Daarnaast organiseert de gemeente minimaal eenmaal per jaar een gezamenlijk horecaoverleg.